Motto:

Větrné mlýny času jsou našimi soupeři, nepozná světa krásu, kdo postává u dveří.

úterý 2. března 2004

Srovnávám se

Je to vlastnost nebo úchylka?

Během hodin angličtiny mi moje lektorka mnohokrát předhodila, že se srovnávám s ostatními. Prý se podceňuji a tím snižuji své schopnosti. Srovnávat se srovnávám, ale proč? Protože, proto chtělo by se mi vykřiknout. Co je komu do toho! Jenže je to daleko komplikovanější.

Byvše dítě školou povinné jsem se srovnával, sám od sebe. Jenže jsem měl špatné vzory, podle mínění rodičů. Srovnával jsem se s horšími spolužáky. Táta mi říkal, nemůžeš se porovnávat s horšími, soutěž s lepšími. Jedině tak se zlepšíš. A tak jsem dotahoval na lepší spolužáky. Jenže je to správné? Srovnáním s horším výsledkem, dodává člověk svému, beztak špatnému, výsledku alespoň odlesk výjimečnosti. Srovnání s "tím lepším" mne vždy uvrhlo do deprese. (Ne to přeháním, deprese mívám až v poslední době a úplně z jiných důvodů.) Nezdá se mi, že bych byl průměrný, to asi nikomu. Je to však pravda? Vždy se přece najde dost lidí nade mnou i pode mnou pro srovnávání.
A důsledek? V některých situacích vzdávám bez boje, přesvědčen pouze svým vnitřním hlasem o nesmyslnosti pokusu, být první, nejlepší, dobrý. Týká se to čehokoli. Partnerských vztahů, výchovy milovaných ratolestí, práce, sportu, ... Srovnávám se, neumím se toho zbavit a možná mi to i kazí požitek ze života.
A co vy, jak to vidíte?

2 komentáře:

  1. velmi zaujimavy clanok :)kazdy clovek sa porovnava.. je dobre realne zhodnotit na co mam.. pripadne na co mozem mat, ak tomu venujem DOSTATOK energie.. podcenovat sa netreba..psychika robi vela, ak si neveris, nezvladnes ani to, na co realne mas.. kazdy clovek je iny a mozno prave to moze vyuzit v konkurencii vo svoj prospech.. k jednemu cielu malokedy vedie len jedna cesta, cim chcem povedat, ze nemusis robit veci nevyhnutne tak, ako niekto iny, ale hladat sposob, ktory vyhovuje Tebe :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pořád se porovnávám a srovnávám s lidma, i s těma horšíma i s těma lepšíma. Pomáhá mi to ujasnit si co ano a co ne. Myslím, že učitelka nemá pravdu, srovnání s horšíma pomůže k tomu, jak sám být lepší. Teda aspoň mě to pomáhá.

    OdpovědětVymazat